Den Breejen Shipyard bouwt containerschepen, die gaan varen op waterstof

HARDINXVELD-GIESSENDAM – Voor rederij Rhenus PartnerShip bouwt scheepwerf Den Breejen Shipyard aan Havenstraat 7 twee koppelverbanden, die gaan varen op waterstof. Daarover bericht de reder op hun website. 

Het bunkeren (tanken) van waterstof gaat snel, het bespaart gewicht en een lagere emissie CO2- en Nox-emissies. De schepen, die uiteindelijk drie bakken kunnen duwen, kunnen ook varen in ondieper water. (Artistimpressie Rhenus PartnerShip)

Het gaat om de containerschepen Rhenus Mannheim I en II en de Rhenus Wörth I en II met de afmeting van 193 x 11,45 meter. In september 2023 worden de schepen door Den Breejen Shipyard afgeleverd, is de planning.

Aandrijfsysteem
“Het eerste Rhenus-schip van deze nieuwe klasse, de Rhenus Mannheim I+II, heeft een volledig nieuw aandrijfconcept bestaande uit een brandstofcel op waterstof, een schaalbare en duurzame lithium-ion-accu en de nieuwste generatoren. Een elektromotor drijft de schroefas aan. Het vaartuig kan ook op afstand bediend worden. De Rhenus Wörth I+II vertrouwt op een hybride aandrijfsysteem dat ook uit batterijen en Stage V-motoren bestaat. Het schip kan worden omgebouwd om op brandstofcellen te werken. “We maken gebruik van alle innovaties die we hebben voor onze nieuwe schepen. We willen niet zomaar een stap zetten, maar grensverleggend vooruitgaan en op weg naar duurzaamheid”, zegt Thomas Kaulbach, directeur van Rhenus PartnerShip op hun website.
Ingenieurs houden de prestaties van het wagenpark in de gaten met behulp van de service voor diagnose op afstand, inclusief de motorprestaties, het brandstofverbruik en de emissiecijfers.

Innovatief
Dankzij de continue gegevensoverdracht is het mogelijk om de motoren snel te onderhouden vanaf het droge. De hybride combinatie van aandrijftechnologieën maakt het mogelijk om de schadelijke uitstoot van CO2 en NOx tot 72 procent te verminderen. Rhenus voltooit het grote project in zijn scheepvaartbedrijf zonder enige overheidsfinanciering. “Twee jaar geleden hebben we al een haalbaarheidsstudie afgerond en zijn we begonnen met plannen. Het is absoluut tijd om onze toekomstgerichte, innovatieve oplossing voor de binnenvaart nu te implementeren. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de hele Rhenus Groep klimaatneutraal opereert”, licht Dirk Gemmer, algemeen directeur van Rhenus Transport, de toekomstplannen toe. Het bedrijf gebruikt het project ter waarde van miljoenen euro’s om haar binnenvaartvloot toekomstgericht uit te breiden en zet de zeilen voor duurzaamheid. Er wordt een officiële naamgevingsceremonie gepland voor de inhuldiging van de twee gelede duwbakken units. 

Kortgeleden is het contract getekend. (Foto Rhenus PartnerShip)

Plaats een reactie

*=Verplicht veld