Raad neemt Laadvisie 2023 aan en wil bijdragen aan schonere lucht

HARDINXVELD-GIESSENDAM – De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam nam donderdagavond 23 november 2023 de Laadvisie 2023 elektrisch aangedreven personenauto’s aan. De laadvisie sluit aan op de duurzaamheidsambities van de gemeente Met deze laadvisie draagt de gemeente Hardinxveld-Giessendam bij aan de duurzaamheidambities, die ze als gemeente hebben rondom het verduurzamen van mobiliteit.

Met deze Laadvisie 2023 wil de gemeente Hardinxveld-Giessendam in de toenemende laadvraag kunnen voorzien en richting geven aan een breed gedragen transitie naar elektrisch vervoer. (Stockfoto)

De Laadvisie 2023 geeft zowel een visie als beleidskader voor elektrisch laden in de gemeente. Het geeft duidelijkheid over ontwikkelingen en welke beleidskaders bij een doelmatig en functioneel gebruik van elektrische laadvoorzieningen hoort. Daarbij is er voldoende aandacht voor de reguliere parkeerbehoefte.

Verduurzaming
De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch laden gaan heel snel. De afgelopen twee jaren is er een flinke inhaalslag gemaakt met het plaatsen van laadpalen in de gemeente. Het vigerende beleid uit 2018 is terughoudend van aard als het gaat om het plaatsen van laadpalen. Dit beleidskader past niet meer bij de huidige tijd en moest worden herzien. Verduurzaming van automobiliteit draagt bij aan een schonere lucht Door een goede laadinfrastructuur te bieden, nodigt het inwoners uit om te kiezen voor een elektrisch aangedreven auto. Daarmee worden er minder milieubelastende stoffen uitgestoten. Dit draagt bij aan een schonere lucht. 

Laagspanning
De gemeente laat het plaatsen van laadpalen ‘aan de markt’. Revenuen van de opbrengst worden nu voor het laden met laagspanning niet ontvangen. Recent is een contract met Den Hartog Charging in Groot-Ammers afgesloten waarin is vastgelegd dat de gemeente een kostencompensatie van € 250,- per laadpaal ontvangt voor het plaatsen van bovenvermeld bord. Het contract beperkt zich tot laagspanning laden.

Buitenruimte
Bij verlengd privaat laden moet de laadkabel op de één of andere manier via de openbare ruimte naar het te laden voertuig. Argumenten voor de terughoudendheid op hoofdlijnen zijn vooral: verrommeling van de buitenruimte, risico op precedentwerking, risico’s van kabelbeschadiging en struikelgevaar. Het belangrijkste argument om verlengd privaat laden wel toe te staan is de mogelijkheid om de auto op te laden met zelf opgewekte energie.

Weer herzien
De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch laden gaan heel snel. “Daarom zal deze laadvisie binnen afzienbare tijd weer herzien moeten worden. Wij denken hierbij aan een uitwerking van snelladen en logistiek laden”, schrijft het college. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld